Wordt u binnenkort geopereerd? Better in, better out!

Wordt u binnenkort geopereerd? Of krijgt u een nieuwe heup of knie? Of moet u een hartoperatie of buikoperatie ondergaan? Zorg dat u zo fit als mogelijk de operatie in gaat. Dit zorgt voor minder complicaties na de operatie. Het trainen voor een operatie wordt ook wel Better in – Better out, of Fit4Surgery genoemd.

Uit recent wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat  pre-operatief werken aan het verbeteren van conditie en kracht een aantal voordelen heeft. Met name voor kwetsbare mensen is dit zeer zinvol. Hierbij gaat het om mensen die weinig actief zijn, een andere aandoeningen hebben naast de aandoeningen waarvoor ze behandeld moeten worden of ouder dan 80 jaar zijn. Ook geldt hoe groter de operatie, hoe groter de belasting op het lichaam.

Een van de belangrijkste oorzaken voor het functieverlies is dat patiënten, veelal zonder een medische noodzaak, vóór de ziekenhuisopname inactiever worden. Daarbij komt dat tijdens een verblijf in het ziekenhuis 80% van de tijd de patiënt in bed ligt. Dit heeft tot gevolg dat de fysieke inactiviteit zorgt voor verlies van functies van de skeletspieren, namelijk kracht, uithoudingsvermogen en neuromusculaire aansturing. De fysiologische stress bij een operatie is daarnaast ook een belangrijke oorzaak van dit functieverlies.

Deze factoren zorgen voor een hoger risico op postoperatieve complicaties, hoger risico op overlijden en langere opname duur of heropnames, een langdurig en vaak zelfs permanent verlies van zelfredzaamheid en lichamelijke activiteiten uit dagelijks leven en hogere zorgkosten.

Veel mensen kunnen hun reserves aanspreken om zo de negatieve gevolgen van een operatie op te vangen. Echter de kwetsbare personen lukt dit niet altijd en net voor deze doelgroep is het belangrijk om vooraf aan operatie te werken aan het verbeteren van hun conditie en functie.

Een aantal voordelen:

• Verminderde kans op complicaties tijdens de operatie
  • Verminderde kans op complicaties na de operatie (tot 70%).
  • Korter verblijf in het ziekenhuis.
  • Sneller herstel na de operatie

Een operatie is als het lopen van een marathon, maar iedereen begrijpt dat ongetraind een marathon lopen niet goed is.

Daarnaast kun je als patiënt op deze manier ook zelf iets doen en heb je meer grip op je eigen herstel. Dit geeft veel mensen een gevoel dat ze zelf ook echt kunnen bijdragen in het gehele herstelproces.

Bij ICL Fysio en ICL arbeid zijn er verschillende mogelijkheden om te werken aan uw fysieke fitheid. Hierbij kunt u denken aan het trainen in één van onze FysioVitaal groepen onder begeleiding van een fysiotherapeut. Maar ook een 1 op 1 behandeling kan een mogelijkheid zijn.  Meer informatie vindt u terug op onze website of neem contact met ons op.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.